TRZEBISZCZE NA ŚLĘŻY

Trzebiszcze – w religii Słowian to miejsce składania ofiar - najczęściej sanktuarium z posągami bogów stojącymi pod otwartym niebem lub zadaszeniem. Etymologicznie wywodzi się od słowa trzeba, czyli ofiara.
Image
Image
Image
Image
Image

Historia trzebiszcza

Nasze Trzebiszcze powstało w roku 2019. Wierzymy, że to Bogowie tak poprowadzili nasze ścieżki, iż po dziewięciu latach obrzędowania „w terenie” wskazali nam miejsce, które stało się naszą świętą przestrzenią.

Pierwsze Trzebiszcze zrodziło się na Przełęczy Słupickiej, w masywie góry Raduni, na działce życzliwie użyczonej przez sympatyka rodzimowierstwa. Nasze drogi splotły się na Ślęży – to właśnie tam, ze szczytu wieży triangulacyjnej, właściciel działki wskazał nam palcem leśną polanę i powiedział, że możemy uczynić z niej bazę obrzędową.

Przez cztery lata to miejsce tętniło życiem – odbyły się tam dziesiątki obrzędów, a nasza wspólnota dała się poznać lokalnej społeczności jako Rodzimowiercy ze Ślęży. Nasze Trzebiszcze odwiedziły setki pielgrzymów – zarówno podczas świąt i obrzędów, jak i w spokojniejszych chwilach. Niestety, kiedy zdawało się, że osiągnęliśmy pełnię harmonii, właściciel działki zmienił decyzję i odmówił nam dalszego użytkowania.

Nie załamaliśmy jednak rąk. Wyciągnęliśmy wnioski, a porażkę przekuliśmy w sukces. Zamiast ponownie budować na cudzym gruncie, postanowiliśmy nabyć ziemię na własność – by wysiłek wspólnoty nigdy już nie poszedł na marne.

Tak oto Żerca Leszy i Ofiarnik Arkadiusz w 2023 roku zakupili 62 ary ziemi rolnej, położonej na uboczu, pomiędzy wsiami Uliczno i Słupice. Najpierw przenieśliśmy posąg, następnie ogrodziliśmy działkę, zainstalowaliśmy monitoring i rozpoczęliśmy budowę infrastruktury biwakowej.

Od kilku lat z oddaniem i konsekwencją rozwijamy to miejsce, tak aby mogło służyć coraz szerszemu gronu pielgrzymów oraz członkom naszej wspólnoty – Chramu Ślężańskiego. Każdy kamień wzniesiony na tym gruncie, każda deska i każdy wysiłek włożony w jego rozbudowę są wyrazem naszej wiary, pracy i wspólnotowej jedności. To tutaj pragniemy tworzyć przestrzeń nie tylko dla obrzędów i świąt, lecz także dla spotkań, nauki i codziennego obcowania z Bogami oraz Naturą.

Image
Image

Posąg Świętowita

Posąg Świętowita powstał w roku 2019. Pomysłodawcą i współtwórcą jego ostatecznego kształtu był Arkadiusz, który pozyskał od gminy Kąty Wrocławskie siedmiometrowy pień surowego drewna. Przez kolejne miesiące własnoręcznie obrabiał go, aż wyłoniła się sylwetka inspirowana Świętowitem Wolińskim.

Gotowy posąg został przewieziony lawetą do Sulistrowic, a następnie – wysiłkiem rąk naszej wspólnoty, wspieranej pracą koparki – ustawiony na pierwszym Trzebiszczu. Dnia 3 czerwca 2019 roku został uroczyście sakralizowany, a datę tę uznaliśmy za symboliczny moment powstania pierwszego nowożytnego miejsca kultu na Ślęży.

W roku 2023, w okresie przejściowym, gdy szukaliśmy nowej ziemi, posąg został zabezpieczony, by następnie ponownie znaleźć swoje miejsce na Nowym Trzebiszczu. Do dziś pozostaje on prawdopodobnie największym czynnym, kultowym kumirem przedstawiającym Słowiańskiego Boga w Polsce.

W rozumieniu naszej wspólnoty posąg przedstawia Świętowita, którego utożsamiamy z Perunem – władcą góry Ślęży. Jednocześnie ma wymiar symboliczny: zaznacza obecność rodzimowierców w masywie, łączy Święty Krąg z naszą wspólnotą i jest miejscem, gdzie gościmy Bogów.

Twórca nadał każdej z czterech twarzy cechy innych bóstw, którym oddajemy cześć: Swaroga spoglądającego na południe, Welesa na północ, Mokoszy na zachód oraz Peruna na wschód. Podobnie jak sam Świętowit, posąg jest mnogi – w znaczeniu, symbolice i istocie.

Etapy tworzenia posągu

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Zasady przebywania
w kręgu na Trzebiszczu

  1. Sakralny charakter miejsca

    • Krąg jest przestrzenią, do której zaprosiliśmy Bogów – unikaj rozmów o sprawach codziennych i prozaicznych.

  2. Telefony i komunikacja

    • Obowiązuje zakaz rozmów przez telefony komórkowe.

    • Telefon należy pozostawić w trybie samolotowym przez cały czas trwania obrzędu.

  3. Wejście i wyjście

    • Przy wchodzeniu i opuszczaniu Kręgu skłoń się przed posągiem oraz Świętym Ogniem.

    • Załatw wszystkie sprawy przy jednym wejściu – unikaj wielokrotnego wchodzenia i wychodzenia.

  4. Zdjęcia

    • Fotografowanie posągu dozwolone jest wyłącznie z zewnątrz Kręgu za zgodą Żercy.

    • Podczas obrzędu zdjęcia wykonuje jedynie wyznaczona osoba.

  5. Porządek i składanie ofiar

    • Ofiary składaj wyłącznie w przeznaczonych do tego naczyniach.

    • Unikaj plastiku oraz zbędnych opakowań.

    • Jeśli przed wejściem znajduje się naczynie z wodą – dokonaj rytualnej ablucji dłoni przed składaniem ofiar i dotykaniem przedmiotów.

    • W razie palącej się kadzielnicy – oczyść się dymem.

    • Nieprzyjęte potrawy, puste naczynia i zużyte znicze usuń poza Krąg.

  6. Używki

    • Zakaz wnoszenia i używania środków odurzających.

    • Wstęp tylko dla osób trzeźwych. Wyjątek stanowi wyłącznie obrzędowy alkohol spożywany w wyznaczonym czasie.

  7. Ubiór

    • Obowiązują stroje:
      • stylizowane - słowiańskie,
      • ludowe,
      • współczesne eleganckie (koszula, sukienka).

    • Niedopuszczalne są ubrania brudne, robocze, niechlujne oraz:
      • mini spódnice i krótkie spodenki (kobiety),
      • krótkie spodenki i t-shirty (mężczyźni),
      • odzież sportowa,
      • kolorowe i odblaskowe obuwie.

    • Latem nakrycia głowy zdejmujemy na czas obrzędu, zimą – przy wejściu do Kręgu.

  8. Kierunek poruszania się

    • W Kręgu poruszamy się zawsze zgodnie z ruchem wskazówek zegara, również wokół posągu.

Image
Image

Podążaj za nami w internecie i na ślężańskich szlakach...

Kontakt

Jesteś zainteresowany dołaczeniem do naszej gromady?
Zachęcamy do kontaktu chramsleza@gmail.com